Is je mail scanbaar geschreven?
Is je mail scanbaar geschreven?
Even een misverstand uit de wereld helpen…
Mensen lezen echt niet alles wat je hen toestuurt.
Neen, in se is iedereen lui.
We gaan allemaal zo snel mogelijk op zoek naar de informatie die voor ons belangrijk is.
Je leest toch ook niet de krant van het eerste artikel tot het laatste?
Hoe maak je een mail scanbaar?
1. Met witregels
Ja, druk wat meer op enter.
Witregels zorgen voor rust én ze maken de boodschap overzichtelijker.
2. Met vetjes
Zet de belangrijkste informatie in het vet, maar let op dat je niet té veel in het vet zet.
Een datum, een vraag, wat er in de bijlage zit …
Maak het voor de ontvanger gemakkelijk.
Zorg dat die onmiddellijk ziet waarover de mail gaat of wat die moet doen.
3. Met bullet points
Van het moment dat je meer dan 3 zaken opsomt, zet je die beter onder mekaar.
Met puntjes (bullet points), streepjes, sterretjes… wat je ook verkiest.
De opsomming is zo visueel duidelijk.
4. Vermijd onderstrepen
Wil je iets benadrukken, dan doe je dit beter niet door een woord te onderstrepen.
Velen denken dan dat dit een link is en klikken hier dan op.
Je kan evengoed iets cursief zetten of een andere kleur gebruiken.
5. Vermijd kettingzinnen
Druk na iedere zin op enter.
Weet dat veel professionele mails op een groot scherm gelezen worden.
Wanneer jij al je zinnen aan elkaar plakt dan wordt de boodschap onduidelijk.
Schrijf daarom elke zin onder elkaar.
Zoals ik in deze blog ook doe.
Op een scherm lezen mensen anders dan op papier.
Een controletrucje of je scanbaar genoeg hebt geschreven.
➡️ Druk even op ‘afdrukken’ en je zal snel zien of je mail overzichtelijk is opgesteld
En wil je weten of je boodschap duidelijk is?
➡️ Lees dan de mail hardop.
Wanneer je naar adem moet happen in het midden van een zin, dan is de zin te lang.
Zet dan een punt, druk op enter en begin een nieuwe zin.
Willen jij en je team beter leren mailen?
Vraag dan de gepersonaliseerde training ‘Leer efficiënt e-mailen’ aan voor jouw team.
Ik baseer me op mails die jullie naar klanten sturen om meer inzicht te geven in de manier waarop jullie mailen.
We passen de geleerde technieken toe op reeds verstuurde mails.
De training duurt 2 tot 3 uur afhankelijk van de mails die ik doorgestuurd krijg op voorhand.
Achteraf blijf ik nog 1 maand stand-by om jouw team bij te staan.