Moet je echt heel je marketingbudget bij een marketingkantoor spenderen?

Marketingbudget

Moet je echt heel je marketingbudget aan een marketingkantoor geven?

Ik ontmoette deze ochtend een klant op mijn wekelijkse netwerkmeeting.
Enkele maanden geleden werkte zij met mij samen om de teksten van haar website te finetunen.
Haar nieuwe business staat nog in de kinderschoenen, maar het begint steeds meer te stromen.

Zo ging het gesprek…
‘Lies, ik ben er klaar voor. Mijn producten zijn klaar om de wereld (lees Vlaanderen en Nederland) te veroveren.
Sociale media is hét medium hiervoor. Ik heb er de tijd niet voor én ook niet de skills om bijvoorbeeld advertenties te plaatsen. Laat staan dat ik van foto’s bewerken verstand heb.
Ik denk dat ik met een marketingbureau in zee ga.’

Ze vertelde mij dit met enige schroom. Ze wou me eigenlijk zeggen dat ze met een andere partner in zee zou gaan voor haar content. Toch voor haar sociale media.
En ze schrok van mijn reactie.
Want ik gaf haar groot gelijk.
Om haar producten aan het grote publiek te tonen heeft ze echt een specialist nodig die de juiste doelgroep kan bereiken, die haar bedrijf visueel op een consequente manier op sociale media toont.
Daar zijn marketingkantoren goed in. Het is immers belangrijk dat haar advertentiebudget goed wordt beheerd.

Maar ik voegde er wel aan toe dat ze haar website daarom niet uit handen hoefde te geven.
Die is op dit moment goed. 
De bezoeker leest haar verhaal, haar passie voor die producten. 
Ik voelde die passie al trouwens van bij ons eerste gesprek. Zelfs ik was meteen ‘verkocht’, overtuigd van haar producten.

Wat kon ik nog steeds voor haar betekenen?
Haar helpen met het ‘voeden’ van het marketingkantoor met content.
Door bijvoorbeeld blogs te schrijven die echt van haar zijn, die haar passie weerspiegelen.
En die zij zelf op haar website kan plaatsen.
Door nieuwsbrieven te schrijven die zij dan weer zelf kan verspreiden.
En al die content kan het marketingbureau dan weer kan gebruiken om hier posts rond te maken.

Bij marketingkantoren werken specialisten in vormgeving, in adverteren, in het ‘catchy’ schrijven van korte quotes om de lezer te doen doorklikken naar het product op de webshop.
En dat heeft zij nodig op dit moment.
Maar… 
Vergeef me mijn mening …
Vaak zijn dit heel jonge mensen die niet volledig in de materie duiken, die de opdrachtgever niet echt kennen. Zij kunnen de perfecte advertenties en posts maken.
Hun leefwereld is niet altijd de leefwereld van de bedrijven waarvoor ze schrijven.
Kan ook niet anders. Ze moeten nog zoveel meemaken in hun leven.

En dan is een copywriter met ‘levenswijsheid’ anders.
Ik zeg steevast tegen mijn klanten: ‘Hier zit 53 jaar levenservaring die perfect in de huid van jouw klanten kan duiken.’

En ik hoef niet al hun marketingbudget in te nemen.
Starters hebben immers vaak een beperkt budget dat ze hieraan kunnen spenderen.
Professionele hulp is nodig om sneller grotere stappen te zetten.
Maar niet ten koste van alles.
Je moet als bedrijf het gevoel hebben dat jouw boodschap echt jouw boodschap is.

En dat vind ik echt heel belangrijk.
Ik ben meer dan hun tekstschrijver.
De teksten die ik aanlever moeten zo lijken dat ze door mijn klanten geschreven zijn.
Dat de boodschap echt uit hun mond kan komen.
Daarom vind ik het echt belangrijk om hen goed te kennen.

Mijn hulp is toegankelijk én betaalbaar.
Niet gratis, maar wel meer dan enkel tekstjes schrijven.
Het is ook meedenken, hen moed inspreken, hen goesting geven om zichtbaar te zijn
Ik werk vooral met urenpakketten.
Kleine pakketjes die niet altijd de grote hap uit hun budget nemen.
Tijd die mijn klanten kopen waarin ik er ben voor hen en waardoor ik heel kort op de bal kan spelen.
Hoe meer ik voor hen kan schrijven, hoe meer zij ervoor terugkrijgen.

En zo worden klanten vaak vrienden, mensen waar ik een vertrouwensrelatie mee opgebouwd heb.

Heerlijk vind ik dat.

En vergeet ik soms de exacte tijd te noteren die ik voor hen gewerkt heb?
Tja, dan is dat maar zo.

Ik werk met een big smile en krijg die smile altijd terug.

Dus moet je heel jouw marketingbudget uitgeven aan een marketingkantoor?
Neen.
Je kan ook dingen zelf.
Of met de hulp van een copywriter die mee supportert voor jouw business.
Een copywriter die jouw steun en toeverlaat wil zijn.
Zoals de tekstbewerker bijvoorbeeld 😉
 

Op zoek naar een sparringparner?
Hulp nodig bij het verwoorden van jouw boodschap?